Hij stond letterlijk aan de wieg van Dekeyzer-Ossaer: beenhouwer Dirk Declerck. Onze langst werkende kracht is 1 brok passie en motivatie, al sinds 1988. Zijn geheim? ‘Ik werk hier alsof het mijn eigen zaak is.’
Persoonlijke klik
Dirk komt binnen: hij straalt meteen enthousiasme uit. ‘Hoe we elkaar leerden kennen? Johan Dekeyzer haalde charcuterie waar ik bestelde en we hadden een goede klik. Ik slachtte ook zelf varkens en van het een kwam het ander. We hebben jaren met een handvol slagers gewerkt, maar na de verhuis begin deze eeuw ging het hard.’ De technologie volgde: ‘Ik versneed en beende karkassen uit, portioneerde steaks en côtes à l’os, maar nu gebeurt alles per laser.’
Perfecte portionering
Toch blijft handmatig versnijwerk nodig. ‘Delicate stukken zoals filets pur hebben dat nodig, maar ook voor klanten is gewicht een gevoelig thema. De zorgsector werkt met afgemeten budgetten, restaurants serveren graag identieke porties.’ Tijd is een cruciaal element. ‘Klanten hebben hun vlees ’s morgens vroeg nodig, soms gaat het om duizenden porties. Maar die tijdsdruk geeft me gezonde stress, motivatie om het graag te blijven doen.’
Betrokkenheid = kwaliteit
‘Ik ben beenhouwer in hart & nieren. Vanaf het begin zei ik Johan dat ik zou werken alsof het mijn zaak was.’ Dirk was vroeger ook teamleader. ‘Die taak heeft mijn zoon overgenomen, die hier al 13 jaar meedraait. Ik word een dagje ouder en hij kan beter met stress om (lacht).’ Streven naar kwaliteit, ook buiten de werkuren: ‘Zaterdag heb ik 27 kg hamburgers gemaakt: geen bewaarmiddelen, geen water, geen eieren. Dát is marchandise.’
Familiale sfeer
Hoe loopt de samenwerking met zoonlief? ‘Onze band is eerder versterkt. Hij kijkt naar me op, hoe ik mensen de kneepjes van het vak leer. Maar ik moet bekennen dat hij zijn pa allang heeft ingehaald, hij weet alles van computers en werkt enorm snel.’ Toch is familie meer dan eigen vlees en bloed: ‘De personeelsfeesten zijn altijd geestig! Eigenlijk zijn alle 95 collega’s aangename mensen, van ingenieurs tot lager geschoolden. Iedereen steunt elkaar.’
Service & innovatie
Zo’n positieve sfeer leidt tot een positieve service: ‘Als een klant vergeet te bestellen maar we 1,5 uur later toch leveren, wordt dat niet vergeten. Sommige klanten komen sinds ik hier werk.’ Innovatie is het toverwoord. ‘Stilstaan is achteruitgaan, ondernemen is durven: er is veel tijd en geld gestopt in automatisering. We zien wat er eventueel ontbreekt, zodat alle bestellingen tijdig worden afgewerkt. En we denken actief mee hoe processen beter kunnen.’
Samen groeien
Dirk voelt zich vree content na al die jaren: ‘Ik ben er ook voor beloond. Als je kan werken ben je gezond, de rest komt vanzelf. De groei en erkenning van het bedrijf zijn meer dan verdiend, we helpen er samen aan mee. Uitbollen staat niet in mijn woordenboek! (lacht)