O.C. Broeder Ebergiste in Gavere, 1 van de Broeders van Liefde, begeleidt volwassenen met een mentale beperking, van ambulante tewerkstelling tot een intensieve 24-uurszorg. De begeleiding gaat bijzonder breed: Broeder Ebergiste werkt op een 10-tal locaties in de regio. Als coördinator van de voedings- en huishoudelijke dienst is Geert Casteleyn geknipt voor een sappige babbel.
Groepsaankoop met kwaliteit
Geerts agenda is druk en gevarieerd. ‘Menu’s opstellen, collega’s aansturen, nieuwe systemen installeren en meeschrijven aan nationale aanbestedingen. In een grote groep van instellingen moet je polyvalent zijn.’ En zo kwam Geert bij Dekeyzer-Ossaer: ‘Ik was altijd voorstander van groepsaankopen, als de kwaliteit maar hoog bleef. De nationale en Europese regels zijn streng: jullie voldoen aan technisch veeleisende normen zoals ISO en BRC.’
Hygiëne, verpakking & prijs
Maar de hoge hygiënestandaard gaf de doorslag: ‘Niet alleen ’s avonds bij de opkuis, maar ook tijdens de werkdag. Geen rondslingerende vleesresten, geen roest op werktafels, nette vrachtwagens, kratten en omverpakkingen…’ Een partnership dat al 7 jaar loopt en net is verlengd en verruimd. ‘Op groepsniveau hoorden we unaniem dat jullie vers vlees super was. Ook de individuele verpakkingen op klantniveau bleken een troef, bij charcuterie gaat dat van 50 g tot 1 kg. En uiteraard speelde de prijs mee.’
Tijdswinst en praktisch gemak
Geert gelooft in 1 nationale leverancier: ‘Voortaan kopen we alle vers vlees én charcuterie bij jullie, van Vlaanderen tot Wallonië. We hoeven niks meer te versnijden of te verdelen, gewoon de pakjes toewijzen en de kous is af.’ Maar de winst manifesteert zich ook elders: ‘We kopen veel gegaard vlees omdat we ontkoppeld koken. In plaats van alles ‘s ochtends te bereiden, maken we puree en sauzen voor een hele week. Jullie gegaarde aanbod is divers en zelfs versneden: braadstukken, hamburgers, kalkoen- en kipfilets…’
Minder budget, meer smaak
Convenience in de keuken? Geert ziet veel voordelen: ‘Je moet het vlees maar 1 keer opwarmen, zodat de kwaliteit en hygiëne perfect blijven. Bovendien slinken de onzichtbare kosten zoals vetstoffen en reinigingsmiddelen. Het vlees is gelijkmatiger gegaard, wat veel werk bespaart zodat we individuelere porties kunnen serveren. ’ Sommige bewoners hebben slikproblemen, anderen hebben eigen voorkeuren: ‘Doordat we tijd en geld besparen kunnen we focussen op de smaak, door bijvoorbeeld het stoofvlees een eigen saus te geven.’
Automatisering en persoonlijke service
Geert herinnert zich de bedrijfsbezoeken in Koekelare. ‘Ik woon vlakbij, soms passeer ik er per koersfiets (lacht). Er is geen vleesbedrijf dat zo geautomatiseerd is: jullie denken aan de toekomst, net zoals wij. Johans zonen hebben frisse ideeën en zijn geëngageerd. Heb ik een vraag rond allergenen, dan krijg ik de week later een lijst met alle producten. Bij de aanbesteding scoorden ze niet toevallig zeer sterk op etikettering.’
Tevreden en toekomstgericht bestellen
Online bestellen is een zegen voor Broeder Ebergiste. ‘Eenvoudig en snel, zonder problemen. Je kunt assortimenten samenstellen, favoriete producten aanstippen of zoeken in vroegere bestellingen. Handig, want we doen zo’n 300 maaltijden per dag.’ En wat met de toekomst? ‘Er zit nog potentieel in het vegetarische verhaal, zeker de volledige maaltijden. Hoewel de vraag voorlopig beperkt is.’ Een tevreden partner dus? ‘Prachtige charcuterie, een kwaliteitsvolle garing en verpakking, een diepe en rijke smaakbeleving: absoluut!’