Digitalisering als borging voor de toekomst
Dat een familiaal vleesverwerkend bedrijf een trendsetter is op vlak van digitalisering kan verwonderen. En toch … Dekeyzer-Ossaer werd niet voor niets erkend als ‘Fabriek van de Toekomst 4.0’.
Dekeyzer-Ossaer koos niet voor half werk. We gingen resoluut voor een digitalisering van het integrale proces: van de online bestelling door de klant over een automatisch aangestuurd productieproces tot de aflevering van het order bij de klant.
Het doel van deze hoge graad van automatisering? Bestellingen nog klantgerichter, sneller en efficiënter verwerken, medewerkers zelfsturing geven en het bedrijf klaarstomen voor de uitdagingen van de toekomst.
Deze visie van een vooruitkijkend management wordt gerealiseerd door een eigen vijfkoppige IT-dienst die de digitale workflow volledig op maat ontwikkelde volgens de specifieke noden van een complexe vleesindustrie.
Digital Factory
by Dekeyzer-Ossaer:
- Dankzij ons performante digitale bestelplatform geeft de meerderheid van de klanten hun bestellingen online door, goed voor 70% van de omzet.
- Ons zelf ontwikkelde ERP-systeem zorgt voor een geautomatiseerde workflow in het productieproces.
- Cockpitcreaties brengen de vitale performantieparameters overzichtelijk in beeld voor alle betrokkenen waardoor onmiddellijk correcte beslissingen genomen kunnen worden.
- Cyber security risks worden ingedijkt door een sterk IT-beveiligingsbeleid.
Online bestelplatform
Dekeyzer-Ossaer is een erg klantgedreven organisatie. De klanten staan centraal en kunnen via een performant bestelplatform 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven orders doorvoeren uit een assortiment van meer dan 2000 artikels.
Wil de klant toch nog een afwijkend vleesproduct? Dan maakt Dekeyzer-Ossaer die gewoon op maat van de klant en verschijnt dat gepersonaliseerde product in het bestelplatform van die klant. ‘À la carte’ mag je hier wel letterlijk nemen.
Daarnaast heeft die online webshop voor professionele vleesverbruikers nog veel meer in petto: chefs en aankopers kunnen favorietenlijsten aanmaken, een menuplanning voor de komende weken invoeren, hun historiek van bestellingen raadplegen, de status van hun bestelling opvolgen, prijzen checken en facturen en betalingen bekijken. En het blijft mogelijk een bestelling indien nodig nog telefonisch of via e-mail bij te sturen.
Kortom: het online bestelplatform is een klantgedreven dashboard vol gepersonaliseerde info voor een efficiënt keukenbeheer. Het valt dan ook niet te verwonderen dat de klanten massaal van dit online bestelplatform gebruikmaken: liefst 70% van de bestellingen wordt digitaal doorgegeven.
Digitale workflow in het productieproces
De volgende stap maakt het systeem wel écht vernieuwend: die digitale orders stromen namelijk via een geautomatiseerde workflow door naar de juiste afdeling in de productiehal waar de medewerkers hun orders zelfstandig en flexibel kunnen afhandelen. Via het touchscreen aan hun toestel bepalen ze immers de volgorde en het moment van afwerking in functie van hun eigen planning. Ook de medewerkers genieten van de voordelen van digitalisering.
Achter dit schijnbaar evidente principe staat een krachtig ERP-systeem (Enterprise Resource Planning) dat gelinkt is met een computerondersteund machinepark waar productielijnen op een slimme manier worden aangestuurd voor een efficiënte workflow.
Wanneer een bedrijf volop gaat voor een dergelijke doorgedreven digitalisering kan het verlies van data desastreuze gevolgen hebben. En is een degelijke beveiliging tegen hacking zeker geen overbodige luxe. Daarom investeren we in cyber security tools die een optimale toepassing van de privacywetgeving en databescherming waarborgen.
Verzekeraar ‘Vanbreda’ zette Dekeyzer-Ossaer trouwens in de spotlights omwille van onze ‘good practices’ in het beheersen van cyber security risico’s.
Cockpitcreaties
Om het plaatje helemaal compleet te maken, brengen we die enorme massa aan complexe gegevens vervolgens op een intelligente manier in beeld voor iedere betrokkene, via overzichtelijke grafieken en ander cijfermateriaal.
Met dergelijk dashboard vol ‘business intelligence’ (BI) waan je je bijna aan het stuur van een vliegtuig! Maar die parameters zijn voor Dekeyzer-Ossaer wel even vitaal: evolueren we in de goede richting? Aan de juiste snelheid? De 100% op maat gemaakte cockpitcreaties laten ons toe om onze strategieën bij te sturen waar nodig.
En niet alleen voor het management, ook voor de productiemedewerkers, de chauffeurs, de kwaliteitscontrole, de aankoopdienst … Alle medewerkers kunnen continu checken of ze efficiënt bezig zijn tegenover de vooropgestelde KPI-parameters (Key Performance Indicators). Die betrokkenheid werkt stimulerend voor alle partijen en geeft ook aan het management de correcte tools om snelle en correcte beslissingen te kunnen nemen.